DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

RC stránky

Skybolt
 
 Verze s motorem MVVS 35
image imageimage
 
 
 Verze s motorem AXI 5330/24
 imageimage
 
 
 

SKYBOLT

 

rozpětí:                     1 750 mm

hmotnost:                 7,5 kg / 6 kg

motor:                       MVVS 35 cm3/AXI 5330

 

Model Skybolt je postaven ze stavebnice firmy Modellstudio  Tupesy. Zvolil jsem provedení „rozsyp“ - kromě trupu, který je laminátový, je zbytek modelu převážně z balzy.

Motor MVVS 35 cm3 byl můj první benziňák. Při jeho vestavbě jsem se snažil, aby se pod motorový kryt vešel i s tlumičem, což se mi podařilo za cenu toho, že sundávání motorového krytu připomínalo vyndávání pověstného ježka z klece. Tlumič byl použit původní krabičkový. Abych předešel úniku spalin mezi horním a spodním dílem tlumiče,  spájel jsem je stříbrnou pájkou. Tento typ tlumiče je známý jako „dusítko“ abych snížil tento nepříjemný jev, doplnil jsem ještě jednu výfukovou trubku.

RC vybavení je standardní, přijímač Futaba PCM 1024, serva pro ovládání směrovky, výškovky a karburátoru jsou opět Futaba, každé křidélko má vlastní standardní servo Graupner. Všechna serva jsou připojena přímo nebo přes V – kabely přímo do přijímače. Pro napájení letové časti je použit čtyřčlánek SANYO 3000 mAh – jeho hmotnost je využita pro dovážení modelu.

Vzhledem k tomu, že VOP je z plné balzy a pravděpodobně i proto, že trup je poměrně těžký, je pro zachování správné polohy těžiště připevněno na motorovou přepážku olověné závaží o hmotnosti téměř 0,5 kg.

Model létá poměrně dobře, je však docela citlivý na ztrátu rychlosti, kdy svižně spadne do vývrtky. Výkonu není nazbyt, tlumič i přes úpravu snižuje spíše výkon než hluk.

Přemýšlel jsem jak zlepšit letové vlastnosti, především jak snížit hmotnost modelu. Jako nejlepší řešní se jevilo postavit nový trup včetně ocasních ploch, dalo se oprávněně předpokládat, že by bylo možno (s přihlédnutím na možnost odstranění olověného závaží) ušetřit minimálně 1 kg. Zvolil jsem však jinou cestu – elektrifikaci modelu. Měl jsem nevyužitý motor AXI 5330/24, regulátor JETI a několik sad LiPol akumulátorů. Prostý součet hmotností benzínového pohonu a elektropohonu dával šanci ušetřit téměř 1,5 kg – ovšem za cenu poněkud nižšího výkonu elektropohonu. Vzhledem k nižší hmotnosti elektromotoru a požadavku zachování polohy těžiště bylo jasné, že přední část trupu musí být delší než u benzínové verze. Abych si zachoval možnost cesty zpět, vyřešil jsem elektrifikaci tak, že celá nová přední část je kompaktní celek, který se k modelu přišroubuje čtyřmi šrouby, které původně přitahovaly duralové motorové lože. Tento modul obsahoval kompletní pohon – elektromotor, regulátor, výměnnou sadu pohonných akumulátorů a baterii pro napájení RC části. Po konstrukční stránce je tato část řešena jako konstrukční z překližky a balzy, zvenku je olaminována, tmelena a broušena.

Vzhled SKYBOLTa se změnil, ztratil na eleganci a získal trochu na dravosti. Jako pohoné akumulátory měly být byly použity tři sady LiPol 3S 4 500 mAh, prodávané firmou TopmodelCZ. Při pozemních zkouškách však tyto akumulátory silně hřály, přestože odběr motoru byl asi 50 A. Jejich velký vnitřní odpor nevadil u modelu C-130 Herkules, ale zde se ukázaly jako nepoužielné. Proto byly použity LiPol 4 900 mAh firmy Wide Energy, které prodává firma MGM.

První let byl vzhledem k ceně akumulátorů dost napínavý.  Rychlost letu klesla, náchylnost na ztrátu rychlosti se snížila, nicméně bylo patrné, že pro opravdu dobrou akrobacii se výkonu opět nedostává. Model v této konfiguraci absolvoval několik letů, ale dá se říct, že moje naděje nesplnil. V současné době létá opět s motorem MVVS 35, doplněný laděným výfukem. Výkonu je nyní poněkud více, letové vlastnosti, zejména náchylnost na přetažení a k pádu do vývrtky se zlepšily po zmenšení úhlu náběhu horního křídla.

Jaký je Skybolt tedy model? Je to můj třetí dvouplošník a dá se říct, že při létání je to model, který koncentruje jak dobré, tak i horší vlastnosti dvouplošníků. Rozhodně by mu prospěl i silnější motor, např. ZDZ 45 cm3